Досконалість
Тож дбайте ревно про ліпші дари, а я вам покажу путь іще кращу! (1 Кор. 12, 31).
Люди, що мають віру, але, проте, мертві по духу. Це ті люди, про яких Господь сказав: «Не всякий що говорить Мені: Господи! Господи! увійде в Царство Небесне, але виконуючий волю Отця Мого Небесного »(Мф. 7, 21-23).
Християни які не шукають шляхи до свого вдосконалення, заспокоївшись оправдуючи себе, схожі на того з притчі Господа який, прийшовши до храму, дякував Богові за те що він не грабіжник, що постить і приносить десятину в храм (Лук. 18, 11-12).

Людина оцінюється за своїм духом, за його думкам. Про що вона думає, злі чи добрі помисли, наміри які вона приводить в рух в своїй голові. Бо вона являється тим що наповнює його серце, її бажання, її мета, жертовність і любов.
Немає нічого корисніше для людини шляху вдосконалення як спілкування з Богом. І це спілкування не складається тільки в тому, що ми вичитуємо якійсь молитви. А в спілкуванні з Ним через «Дух» який вчить нас досконалості. Якщо ми не маємо книг духовних, то Він вчить нас молиться і каятися, осмислювати свої вчинки, любити, бачити красу і творити її своїми руками через наші думки.
Якщо ж є у нас духовні книжки, то при читанні їх, розкриваються нам таємниці «Слова». Розвивають в нас здібності не тільки до розуміння, а й удосконаленню, розвиваючи нові думки теології.
Звичайно - ці нові відкриття які відкриваються в нас, потрібно завжди порівнювати з досвідом святих отців. Щоб переконатись в правдивості і в істині, і не попасти в пастку омани.
Все що нам відкривається, не є щось нове, це все вже було записано в Святому Письмі і вчення старців. Воно лише відкрилося нам в нашій свідомості і в нашому розумі, тільки в сучасному викладі духовної думки. Тому ми не відкриваємо нові континенти а потрапляємо на острови де вже була людська стопа.
Якщо, все таки ми виявили в собі щось оманливе, то через православне вчення про оману і принади, ми зможемо відказатись від зверненого шляху. І це теж принесе нам духовний досвід, яким ми будемо користуватися при шляху духовного вдосконалення. Без цього досвіду важко розпізнати різницю істинним вчення Христа, від інших вчень або розбіжностей добра і зла.
Св. Отці кажуть, що «одна душа, яка шукає досконалості, в очах Господа дорожче тисячі душ, не прагнучих до преображення свого серця».

Тому для християнської душі дуже небезпечна зупинка на шляху вдосконалення. Про це так говорить премудра ігуменя Арсенія: «Самовпевненість і задоволення своїми вчинками походять від невідання своєї душі, що дуже шкідливо, тому що веде до зупинки вдосконаленності.
Людина, яка задоволена своїми вчинками, не усвідомлює всю недостатність своїх дій, не піде далеко ».
Про те ж пише і схиархимандрит Софроній:
«Часто зустрічається, що людина після деякого досвіду благодаті не збільшується в ній, але втрачає її; релігійне життя її зосереджується в мозку, як абстрактне розуміння.
Перебуваючи в цьому стані, вона нерідко вважає себе освідченною в духовних знань, не розуміючи, що це платонічне розуміння, хоча б і має відчуття благодаті, є своєрідне перекручення слова Божого, та Святого Письма по суті залишається для нього "книгою, опечатаною сімома печатками" »(Об'явл. 5, 1).

Про те ж пише і єп. Ігнатій (Брянчанінов):
«Стверджувати, що нині неможливо християнину зробитися причасником Святого Духа, суперечать Священному Писанню і приносять душам своїм найбільший шкоду.
Вони, не припускають в християнстві ніякої особливо високої мети, не відаючи про неї, не стараються, навіть анітрохи не подумують про досягнення її, задовольняючись зовнішнім виконанням деяких чеснот, позбавляють себе християнської досконалості.
Що найгірше - вони, задовольняючись своїм станом і визнаючи себе, з причини свого зовнішньої поведінки, що піднялись високо на верх духовного життя, не тільки не можуть мати смирення, покладливого духу і серцевого розкаяння, але і впадають в зарозумілість і в марнославство ».

Як пише ігумен Іоанн: «Життєва хода християнина має бути невпинним сходженням на висоти Божі: і нехай при цьому не бентежить нас те, що сама ревнива і сильна людина і досвідчена у вдосконаленності, не уникає відступів та падінь ».
Тому нам треба в якийсь мірі, наслідувати святих подвижникам в їхні подвигах і зусиллях в духовному вдосконаленні і боятися тієї самовпевненості і задоволення собою, які зупиняють шлях вдосконалення .

Добре, якщо ми будемо мати мудрих духовних наставників, які б могли постійно розкривати наші недоліки і стежили б за нашим сходженням по сходинках духовної «драбини».
При відсутності ж таких наставників необхідно уважне вивчення православної духовної літератури з питань духовного вдосконалення та розвитку в собі здатності до самоспостереження через «внутрішнє око» і чутливий духовний слух. Промисел Божий відкриває нам достовірність істини через спостереження за особистим життям, життям і досвідом людей які навколо нас, а також життям і досвідом премудрих старців. Тому що доля людини залежить від її розуміння духовного життя, це і стосується нашого народу.

Доля України в руках самих українців, від розуміння основ духовного життя. Якщо ми не розуміємо і покладаємось на випадок, то повторюючи свої помилки ми йдемо до повторних злочинів, які приведуть до важких випробувань, вони приводять до розкаяння та очищення. Коло таких випробувань ми можемо спостерігати за історією людства і деякі вже і в цьому почали звикати. Але тут є обмеженість, тому що людство розширило своє коло настільки що приблизилось до самознищення, до «Апокаліпсиса» - до часу «Об’явлення», по Іоанну Богослову.

Авва Даниїл з одним з учнів пішов у Фіваїду. По дорозі, старець зупинився в одному місці, де вони пробули до вечора. Учень сильно нарікав на старця і навіть ображався за те, що вони, як миряни, сидять посеред села і навіть не йдуть до церкви. Підійшов до них один згорблений від старості мирянин і, побачивши авву Данила, упав до його ніг, цілував їх і обливав сльозами. Потім запросив їх у свій будинок і по дорозі взяв ще й інших мандрівників. Усім їм він вмив ноги і запропонував їм поїсти. Після вечері господар зібрав всі крихти і викинув собакам, мав звичай нічого не залишати на завтрашній день. Авва Даниїл відвів господаря в особливе місце, де вони до ранку проговорили, говорячи про душевні блага омиваючись сльозами. Ранком, вони попрощались та розійшлись.
Дорогою учень старця став просити розказати, хто ця за людина і звідки старець його знає. Але старець рішуче відмовився відповідати на ці питання. Брат настільки образився, що навіть не захотів у звичайний час принести старцю поїсти хліба. Знову почалися розпитування, і старець сказав: Не будь непокірний. За твоє заперечення в селищі я не хотів тобі нічого говорити, дай мені тепер трохи поїсти і я розкажу тобі, але ти не розповідай нікому.
Чоловік цей каменяр і його звуть Євлогій. Проводив він весь день в роботі, не вживав їжі до вечора. А по дорозі додому він брав з собою зустрічних ченців та подорожніх і пропонував їм їжу. Після трапези, він за своїм звичаєм, викидав всі залишки собакам. Щодня він отримував за свою роботу золоту монету. 40 років тому я прийшов на це місце для продажу свого рукоділля. Увечері, Євлогій взяв мене та інших мандрівників в свій будинок і пригостив. Я був здивований його жертовності до ближнього і вирішив попросити Бога дати йому великий прибуток на благодійні справи. Я постив і молився три тижні і ледь був живий. Ось! Бачу Господа, який прийшов до мене і сказав: що з тобою, авва Даниїл? - Я дав слово не споживати хліба, поки Бог не почує моєї молитви про Євлогія. Він сказав: - Даремно! Йому краще залишатися в тому стані, в якому він знаходиться сьогодні.
Я ж заперечив: Ні, Господи, подай йому, щоб всі прославили Твоє Святе ім'я. Він відповідав: Стан в якому він знаходиться найкращий для нього, але якщо ти неодмінно хочеш, щоб я подав йому, то чи ти погодишся бути поручником за його душу, що він не загубить її при отриманні багатства. Я сказав: Владико! Від руки моєї візьми душу його. В цей же час я побачив себе стоячого в храмі Святого Воскресіння в Єрусалимі. Там побачив я Господа, який сидів на камені; Євлогій стояв по правій стороні Його. Господь велів мені наблизитися і сказав: Ти, поручився за Євлогія? Анголи сказали: абсолютно так, Владико: він. Тоді Господь сказав: спитаю тебе за поручення твоє. Я сказав: Спитай, Владико, з мене, тільки збільшив достаток його. Після цього я побачив, що два мужа стали вкладали в торби Євлогію безліч золота, і чим більше вкладали, тим міхи більше вміщували. Прокинувшись, я зрозумів, що моя молитва почута, і прославив Бога.
І ось, Євлогій, вийшовши одного разу на свою роботу, ударив в камінь і почув, що в камені порожнеча, він почав ще ударяти, поки не утворився отвір, там виявилося безліч золота. Охоплений жахом, він не знав, що робити. Якщо правитель дізнається, то все відніме і його самого піддасть напасті. Він купив волів, неначе для перевезення каменів, і вночі з великої обережністю перевіз золото до себе в будинок. Добродії і піклування про мандрівників було їм залишено. На кораблі він прибув до Константинополя. Євлогій дав частину золота царю і вельможам, отримав сан і купив собі чудові палати, які і зараз називаються єгипетськими. По закінченні двох років бачу уві сні знову Господа, у святому храмі Воскресіння і бачу, як Євлогія виганяють від Господа і якийсь Куш, його захоплює. Прокинувшись, я подумав: Горе мені, грішному, я погубив свою душу! Пішов я в то селище, де перше жив Євлогій, як би для продажу рукоділля. Весь день я нічого не їв, але Євлогія там вже не було. Я попросив одну стареньку жінку нагодувати мене і вона розповіла про каменяра Євлогія, що Бог, бачачи його чесноти, вилив на нього Свої дари: слухи йдуть про нього, що він тепер в Константинополі і зробився знатною людиною. Почувши це, я сказав сам собі: я винуватий в вбивстві його душі. Негайно пішов я в Олександрію і на кораблі відправився в Константинополь.
Дізнавшись, де палати вельможі Євлогія, я сів біля його воріт його будинку. Коли він вийшов, я звернувся до нього: Помилуй мене, я маю тобі щось сказати! Він, навіть не поглянув на мене, велів рабам мене бити. Я перейшов на інше місце, де він проходив, але він знову не захотів слухати, а наказав рабам бити мене більше колишнього. Так під дощем і снігом я провів 4 тижні і не зміг поговорити з ним. Знесилений, я пішов звідти і, впав я перед образом Господа нашого Ісуса Христа, молився: Господи, звільни мене від поруки за цю людину! Інакше я залишу чернецтво і піду в світ. І ось, заснув я, чую незвичайне сум'яття і голос: Йде Цариця! Перед Нею йшло багато народу. Я молився до Неї: Помилуй мене, Владичиця! Вона запитала мене: чого ти хочеш? Я відповідав: я поручився за Елогія, звільни мене від цієї поруки. Вона сказала: Я не входжу в цю справу: задовольни, як можеш, цьому поручительству.
Прокинувшись, я сказав собі: якби і довелося померти, не відступлю від Євлогія, поки не отримаю можливості поговорити з ним. Я пішов знову до брами його і кликнув до нього, коли він виходив. Тоді один з рабів його завдав мені безліч ударів і розтрощив все моє тіло. Тоді я вирішив: повернусь в скит до себе, і молитись до Господа, якщо Йому буде завгодно змінити долю каменяра, одному Йому відомі можливості порятунку Євлогія.
На кораблі я впав, немов мертвий. У такому положенні я задрімав і знову побачив себе в храмі Святого Воскресіння, і Господа, сидячого на камені. Господь, гнівно подивившись на мене, сказав: Чого, ти не дієш по поручительству твоєму? Він повелів двом стоячим повісити мене та бити. Вони говорили: не починай справи, що перевищує твої міри, не сперечайся з Богом. Від страху я не міг говорити і почув голос: Цариця йде! Побачивши Її, я кілька підбадьорився і тихо попросив: Владичиця світу, помилуй мене! Вона запитала, як і в перший раз: чого ти хочеш? Я сказав: я повішений тут за поруку мою про Євлогія. Вона сказала мені: Я вблагаю за тебе. Вона підійшла до Господа, і почала цілувати Його ноги. Господь сказав мені: Більше не будеш робити цього? Не буду, Владико, відповідав я. Я грішив, бажаючи кращого, прости мене! Він сказав мені: Іди в свою келію і більше не піклуйся про Євлогія, якого Я поверну до колишнього доброчесного життя Мені відомий спосіб. Я прокинувся, і з невимовної радістю дякував Богові та Владичицю, які визволили мене від цього поручення.
По закінченні трьох місяців, я дізнався, що колишній цар помер і запанував новий цар, який створив гоніння на всіх вельмож померлого царя, і на мого Євлогія.. Деяких вбили, маєтки розграбували, а Євлогій вночі втік, так як цар велів його вбити, де знайдуть. Одягнувшись в старий одяг, він повернувся в село, на своє старе місце. Селяни стали його питати на рахунок його вельможності. Але він не зізнався, а сказав, що вони чули про когось іншого, а він сам ходив на поклоніння святим місцям. Отямившись від зваби мирської суєти, він вирішив взятися за колишню роботу. Пішов він до того каменя, де перш знайшов золото, але скільки не вдаряв, нічого там не знайшов.
Через кілька років я прийшов знову в це селище. Євлогій, за старим звичаєм, запросив мене у свій будинок. Я зітхнув, розплакався і сказав: "Великі діла Твої, Господи, все премудрістю сотворив єси" (Пс. 103: 24). "Хто Бог Великий, як Бог наш, споруджували від землі жебрака і від гноїщі убогого!"
Євлогій умив мої ноги і запропонував трапезу. Він не впізнав мене і сказав мені: Помолися за мене, отець, я грішний і у мене немає ніякого майна. Я відповів на це: О коли б ти не мав і того, яке мав! Чому так, авва, запитав він, спокусив чи я тебе чим? Тоді я повідав йому про все, що трапилося і ми разом плакали. Я сказав йому: Трудись і будеш отримувати по одній золотій монеті на день - це дарує тобі Бог на твоє утримання.